Kolikrát se rozhodnete pro romantickou procházku lesem či pěší túru do přírody a zkazí vám ji pohled na hromadu odpadu jen tak pohozeného mezi stromy.
Co říkáte na sjeté pneumatiky, gumy, pryže, nebo jak tomu kulatému cosi, bez čeho se vaše auto neobejde,
říkáte. Nejde se ojetých a úplně sjetých „gum“ zbavit jinak?
Výroba pneumatik
Začněme úplně od začátku, čili od výroby pneumatik.
Na výrobu pneumatik je zapotřebí tzv. polotvrdá pryž ze syntetického kaučuku. Pneumatiky vhodné pro automobily
a nákladní vozidla se vyrábí ze syntetického butadienového kaučuku, ale ostatní pneumatiky z butadien-styrenového
kaučuku. /Nutno podotknout, že pneumatiky se vyrábí jak ze syntetického, tak i z přírodního kaučuku. K
výrobě pneumatik se tak dostává 60-70% celkové světové produkce kaučuku. To už je zamyšlení hodné, protože
každý přírodní zdroj se jednou vyčerpá. Nejen proto je zde recyklace opravdu důležitá. / Polotvrdá pryž
také obsahuje síru, téměř 50% sazí, které se používají jako plnidlo, a v malém množství také urychlovače
vulkanizace, aktivátory a retardéry v podobě thianolů a různých oxidů.
Samotná pneumatika obsahuje nejen tuto polotvrdou pryž, ale ocelové dráty a textil. Co se týče likvidace a recyklace, stále v Evropě převažuje spalování, které je dobrým alternativním palivem. Toto palivo poté slouží jako vstupní surovina při výrobě cementu. Ale posuňme se dále k recyklaci.
Recyklace ojetých pneumatik
V ČR existuje hned několik zařízení na recyklaci pneumatik, problémem však zůstávají vysoké náklady na logistiku a svoz. Vedlejším, ale důležitým faktorem je taky fakt, že je zde pořád značná část populace, která ignoruje, jak vožení ojetých pneumatik na skládky /skládkování ojetých pneumatik je u nás zakázáno/, tak znečišťování naší přírody, ať už pohozením pneumatiky do struhy u cesty, nebo zavezením je ke stromu do lesa. Přitom velcí producenti pneumatik zajišťují zpětný odběr pneumatik. Zaslouží si naši pochvalu například společnost Barum, která do zpětného odběru investovala svoje peníze, a díky tomu se na jejich sběrných místech údajně vybírají ojeté pneumatiky zdarma.
Některé recyklační linky jsou založeny na mechanickém drcení pneumatik. Mobilní drtička pneumatik drtí pneumatiky na tzv. chipsy o velikosti přibližně 20x20 cm. Ty vstupují do recyklační linky, kde jsou pneumatiky drceny na všemožných drtičích, dokud z nich nejsou granuláty o požadované velikosti. Ocelové části, které zbyly z ocelových drátů, jsou oddělovány magnetickými separátory.
Textil a z něj rozcupovaná textilní vlákna se průběžně při drcení odsávají. Výsledkem ke spokojenosti všech je vysoká čistota pryžových granulátů.
Jiné recyklační linky využívají kryogenní drcení. To spočívá v tom, že se pneumatiky pomocí tekutého dusíku zmrazí a následně rozdrtí. Kryogenní drcení je bohužel finančně náročnější, poskytuje však lepší granulát, co se kvality týče.
Využití
Výstupním produktem recyklace je nejen recyklovaný kaučuk, díky čemuž značně prodlužujeme jeho životnost, získáváme také textilní vlákna a ocelové dráty.
Všechno má své využití. Dráty se dále zpracovávají ve vysokých pecích, textilní vlákno nachází uplatnění u výrobků zvukové izolace. Samotný pryžový granulát je používán k výrobě pryžových zámkových dlažeb, izolačních desek, tlumičů, umělých povrchů na různá hřiště.
Zajímavostí také je, že se přidává do betonu a asfaltu. Gumoasfaltový beton má až o 40% lepší odolnost,
nevznikají trhliny při větších mrazech a má větší elastičnost. Tudíž proč vyhazovat pneumatiky někam,
kde je nikdo nenajde, když si s nimi můžeme vylepšit naše už tak zničené silnice?
Určitě najdete ještě mnohem více
praktického využití ojetých pneumatik, než vám nabízí tento článek. No vydalo by to ještě na další.